سرخط خبرهای سازمان

صلح امام حسین (ع) | بهراد بهشتی

دبیرکل پیشین سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی درتشریح اهداف امام حسین (ع) در واقعه عاشورا یادآور شد: جنگ سید الشهدا یک جنگ تحمیلی بود و امام حسین (ع) نه تنها جنگ طلب نبود و بنای جنگ را هم نداشت بلکه در اوج عقلانیت و صلح طلبی این حرکت را انجام داد. بهراد بهشتی در سخنان خود تاکید کرد: تمام تلاش حسین بن علی(ع) این بود که قضیه به صلح ختم شود نه جنگ.

بازخوانی سخنرانی بهراد بهشتی در نخستین سوگواره آبروی آب

 حکومتی که دهان منتقد ومعترض درآن بسته شود، حکومت اموی است

  بهراد بهشتی با بیان اینکه هدف امام حسین (ع) اصلاح طلبی بود، ادامه داد: امام حسین (ع) چنان که در وصیت نامه خود خطاب به برادرش محمد حنفیه می نویسد، بنای شورش نداشت چراکه ایشان انسانی اصلاح طلب بود و می خواست امّت اسلام را اصلاح کند، می خواست امر به معروف و نهی از منکر کند. وی در ادامه سخنان خود گفت: امر به معروف فقط این نیست که به کسی بگویید چرا چند تار مویت پیداست یا چرا نمازت قضا شده، البته اینها نیز هست؛ اما اصل این فریضه بزرگ متوجه وظیفه مردم و مسلمانان در برابر حکومت و حاکمان است زیرا به گفته امام علی (ع) اگر امر به معروف ونهی ازمنکر را ترک کردید بَدان برشما حکومت پیدا می کنند. بهشتی تاکید کرد: مُنکر، حکومت معاویه و معروف، حکومت علی (ع) است.

بهشتی گفت: امام حسین (ع) دربرابر معاویه قیام نکرد زیرا می دانست با توجه به ریشه داری حکومت معاویه این عمل به جز ریخته شدن خون تعدادی از شیعیان و مسلمانان اثر دیگری نخواهد داشت. بهشتی درقسمت دیگری ازسخنانش با بیان شرایط سختی که معاویه برای شیعیان به وجود آورده بود یادآور شد: در آن شرایط  کسی جرات نداشت نام حضرت علی(ع) را بیاورد، به گونه ای که اگر کسی می خواست از ایشان حدیثی نقل کند، می گفت “حدثنی ابوزینب” یعنی “شنیدم از پدر زینب”، چراکه اگر احتمال آن می رفت فردی به آن حضرت علاقه مند باشد، حکومت و ماموران معاویه با او برخورد می کردند. بهشتی افزود: درآن زمان رسانه های گروهی به معنای امروز وجود نداشتند، لذا معاویه دستگاه حدیث سازی بزرگی به وجود آورده بود که در واقع کار تبلیغات و نقشی که رسانه های گروهی در جوامع امروزی عهده دارد هستند را به عهده داشت. این دستگاه عظیم در برابر تمام روایاتی که در مدح علی و اهل بیت آمده بود حدیث جعل کرد، آنها اسم شیعیان و دوستداران علی را از بیت المال خط زدند و آنها را برای دریافت حقوق مسلمشان رد صلاحیت کردند و می گفتند که شما صلاحیت برخورداری از بیت المال را ندارید.

عضو شورای مرکزی سازمان عدالت وآزادی ایران اسلامی تصریح کرد: از کوفه برای امام حسین به قولی  ۱۸هزار نامه آمده بود، و بنا بر قولی دفتری درکوفه بود که بیعت کنندگان با حضرت نامشان را درآن ثبت می کردند که گفته شده ۱۰۰هزارنام درآن ذکر شده بود. امام (ع) کسی نبود که بگوید اگر مردم مرا نخواهند، به زور برآنها حکومت می کنم ولو برحق باشم . بهشتی ادامه داد: مُسلم بن عقیل خطاب به مردم کوفه می گفت یزید برخلاف خواست شما برشما حکومت می کند و همین مورد را از علل عدم مشروعیت وی بیان می کرد.

بهشتی در خصوص نقش رای مردم در سیره نبوی یادآور شد: در سیره رسول الله و ائمه هدی بارها شاهدیم که از نظر و مشورت مردم در حکومت داری بهره می جستند و اصولاً مشورت کردن رسم پیامبر و ائمه بود. وی با اشاره به چند واقعه تاریخی اشاره کرد: پیامبر برای حفر خندق از دیگران مشورت خواست، حضرت علی (ع) نیز می گفت من حاکم شما هستم اما اگر حرف و مشورت عاقلانه ای دارید بیایید به من بگویید و ترسی نداشته باشید، انسان ضعیف باید بتواند بدون لکنت زبان حقش را از قدرتمند وحاکم بگیرد، جامعه ای که منتقد ومعترض درآن دهانش بسته شود جامعه اموی است.

وی افزود: در زمان حضرت علی (ع) در مسجد کوفه (یعنی دارالخلافه حضرت)، خوارج نماز را به هم می زدند ولی حضرت به یارانشان اجازه برخورد نمی دادند، آنها اسلحه جمع می کردند ولی تا وقتی که عملاً از آن استفاده نکردند و عده ای بیگناه کشته نشدند با خوارج برخوردی صورت نگرفت. بهشتی تصریح کرد: این حکومت اموی است که دهان منتقد را بسته و معترض را خفه می کند، در حکومت اسلامی نصیحت کسانی که بالا نشسته اند وظیفه همه مردم جامعه است.

ایشان افزود: امام حسین(ع) حداقل سه بار پیشنهاد صلح داد و حتی در پایان فرمود من به دنبال صلح هستم اما آنها به هیچ چیز کمتر از بیعت راضی نمی شوند. بهشتی در پایان سخنانش تصریح کرد: در حکومت اموی اصلاح طلبی وصدای مخالف جایی ندارد و همین بود که برای امام (ع) فقط دو گزینه را مطرح کردند یا بیعت، یا شمشیر و امام را که حاضر به بیعت نبود به شهادت رساندند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا