سرخط خبرهای سازمان

برنامه‌ای سرگردان بین دو مجلس | ضرورت بازنگری برنامه ششم توسعه

ابتکار | تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس به یکی از پرحاشیه‌ترین برنامه‌ها تبدیل شده است. برنامه‌ای که از سوی دولت یازدهم برای توسعه و تعالی کشور نوشته و به مجلس تقدیم شد اما در مسیر بررسی و تصویب و تبدیل آن به قانون با دست‌اندازهای متعددی روبرو شد. در ابتدا به‌نظر می‌رسید نمایندگان مجلس نهم که این برنامه را شامل احکامی می‌دانستند که به صورت برنامه درنیامده و باید از سوی دولت مورد بازنگری قرار گیرد بهانه‌ای برای ادامه روند برخی افراطیون این مجلس در تقابل با دولت باشد اما اصرار نمایندگان مجلس دهم بر ضرورت عودت‌دادن این لایحه به دولت برای اعمال برخی اصلاحات در آن به این موضوع تاکید دارد که دولت باید به این درخواست مجلس پاسخ مثبت دهد و بار دیگر کارشناسان در بدنه دولت تلاش برای تدوین برنامه‌ای جامع در جهت توسعه کشور را از سر بگیرند.
در مجلس قبل به‌دلیل برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و تعطیلات عید نوروز زمان کافی برای بررسی برنامه ششم وجود نداشت کمااینکه علی‌لاریجانی در پاسخ به رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نهم که خواسته بود بررسی قانون برنامه ششم توسعه در اولویت دستور کار صحن قرار گرفته و بررسی آن به مجلس دهم موکول نشود گفته‌بود «کمیسیون تلفیق در موعد مقرر که پیش از ۵ اردیبهشت‌ماه بود، مصوبه خود را به مجلس ارائه نداده است. از این رو با توجه به مدت محدود باقی‌ مانده آخر عمر مجلس نهم، نمی‌توان بررسی آن را در صحن علنی به پایان برد.» اینجا بود که بررسی شتابزده این لایحه از پروژه اقدامات عجولانه نمایندگان دوره قبل مجلس که در پی آن تلاش می‌کردند رکورد بررسی و تصویب مهم‌ترین لوایح در کوتاهترین زمان ممکن را با حصول نتیجه هر چه باداباد را بشکنند، خارج شد.قبل از شروع مجلس دهم منتخبان این دوره از مجلس هم در جلساتی که با اعضای هیات دولت داشتند بارها از سرانجام این لایحه پرسیدند و در اولین جلسات صحن علنی این مجلس نیز بارها از ضرورت بازنگری برنامه ششم توسعه توسط دولت گفتند که گویا متن آن را به‌طور دقیق مطالعه کرده‌اند. براساس آنچه نمایندگان مجلس دهم بر آن تاکید دارند دولت تدبیر و امید باید متناسب با دیدگاه‌های نمایندگان جدید، بار دیگر این برنامه را مورد بازنگری قرار دهد برنامه‌ای که دولت تلاش می‌کرد متن آن را غیرکارشناسی شده و همانند برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه همچون کتاب آرزوها تدوین نکند که متنی غیر‌قابل اجرا داشته باشد. البته با توجه به اینکه اجرای متن برنامه پنجم توسعه تا سال ۹۶ ادامه خواهد داشت انتظار می‌رود که نمایندگانی که بر تسریع روند تصویب و اجرای برنامه ششم اصرار دارند کمی صبورانه‌تر در این مورد اقدام کنند.
برنامه ششم توسعه باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد بازنگری قرار گیرد
غلام‌محمد زارعی نماینده بویراحمد و دنادر مجلس دهم در مورد دلایل درخواست اکثر نمایندگان برای اصلاح برنامه ششم توسعه توسط دولت به «ابتکار» گفت:برنامه توسعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه نقشه راه را مشخص می‌کند و افقی برای کشور است البته همه برنامه‌های توسعه مهم بودند اما به نظر بنده همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند برنامه ششم یکی از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه است.وی افزود:هم اکنون در یک دوران گذار قرار داشته که تصمیم داریم اقتصاد کشور که وابسته به نفت بوده را متکی به اقتصاد مقاومتی کنیم و لازم است که این مهم عملیاتی شود بنابراین برنامه ششم باید بتواند این خواسته را پوشش دهد کمااینکه بخشی از تحقق اقتصاد مقاومتی وابسته و معطوف به اهداف برنامه ششم خواهد بود.وی که در مجلس نهم عضو کمیسیون صنایع و معادن بوده است با اشاره به سایر مواردی که باید در برنامه ششم لحاظ شود، تصریح کرد:برنامه ششم باید با پختگی لازم و یک نگاه علمی، دقیق و عالمانه و با توجه به ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای تدوین شده و به مجلس بیاید و اگر این نگاه در برنامه ششم وجود داشته باشد می‌تواند پاسخگو و تامین‌کننده مباحث مهمی که پیش‌رو داریم به‌خصوص در زمینه فعالیت‌های اقتصادی باشد.زارعی یادآورشد:دولت باید در مورد برنامه ششم دقت لازم را داشته باشد نه اینکه فقط بر اساس کپی‌برداری از برنامه‌های گذشته اعداد و جملات را جابجا کند به‌طور قطع منظور از اصلاح این برنامه توسط دولت نیز همین بوده که با یک دقت نظر بتواند برنامه‌ای دقیق‌تر را تدوین کرده و به مجلس بفرستد.وی اظهارکرد:ما برای تحقق اهدافمان در سطح کلان نیاز داریم که در همه حوزه‌ها به اقتضای زمان و شرایط امروزی تصمیم بگیریم و در هدف‌گذاری‌های مختلف توسعه، بخش اعظم آن به نوع نگاه و رویکرد ما در توسعه برمی‌گردد.زارعی که حضور در کمیسیون صنایع و معادن را در اولویت دارد، تاکیدکرد: همانطور که مقام‌معظم‌رهبری تاکید فرمودند فرهنگ یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کشور است که دچار انفعال شده و نمی‌تواند به نیازهای فرهنگی کشور پاسخ دهد بنابراین در برنامه ششم باید فرهنگ را هدف‌گذاری کرده و برای آن تدبیری بیندیشیم و در طول برنامه نیز مکانیزم ارزیابی بگذاریم.وی افزود:اگر ما برنامه ششم را بنویسیم و ارزیابی را در کنار آن نداشته باشیم به‌طور قطع به اهدافمان نمی‌رسیم اما اگر در کنار برنامه ارزیابی را هم لحاظ کنیم اهدافمان تحقق می‌یابد بنابراین باید کمی و کیفی کردن اهداف همراه با سیستم ارزیابی در برنامه ششم لحاظ شود.
لایحه برنامه ششم با اقدامات کارشناسی شده سازمان مدیریت تدوین شده است
هادی شوشتری نماینده قوچان و فاروج در مجلس دهم در رابطه با علل انتقاد برخی نمایندگان از متن لایحه کنونی برنامه ششم توسعه به «ابتکار» گفت: بنده فکر می‌کنم آنچه که دولت تحت عنوان برنامه ششم به مجلس تقدیم کرده لایحه بسیار خوبی است و اعتراض نمایندگان در این مورد است که برنامه ششم در قالب برنامه توسعه نوشته نشده و با تاملی که بر روی مجموعه تقدیمی دولت به مجلس داشتم به این نتیجه رسیدم که با وجود اینکه کار کارشناسی خوبی برروی این برنامه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انجام شده است اما دقیقا همان مدلی که در مجلس قبل برای لایحه بودجه انتقاد وجود داشت و منطقی هم بود برای این لایحه هم وجوددارد. وی افزود: بنا بر تعریف بودجه برنامه‌ای برای بازه زمانی یک ساله است که منابع، مصارف و دخل و خرج دولت را در این مقطع زمانی مشخص می‌کند.
شوشتری تصریح کرد: اگر به احکام بعضی از دادگاه‌ها مراجعه کنید ملاحظه می‌کنید که حکم دادگاه مستند شده به تبصره بندی از بودجه ۱۳۴۲ بوده و آن موقع دولت تصمیم گرفت که به همراه مجلس احکام دائمی را از لوایح بودجه درآورده و به قانون دائمی تبدیل کند و بودجه برای بازه سنواتییک ساله باشد و همین مدل را برای برنامه توسعه هم به کار برد به این صورت که ما یک سری احکامی داشتیم که برای برنامه‌های توسعه ثابت بود به این صورت که ۷ برنامه از قبل از انقلاب و ۵ برنامه هم بعد از انقلاب اسلامی داشتیم که طی یک ایده تصمیم گرفته شد که این احکام تبدیل به قانون ثابت تبدیل شود که اقدام خوبی هم بود.این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم تاکیدکرد:از طرفی دیگر استدلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور این است که نمی‌توانیم به این دلایل که منابع محدود و نیازهای نامحدودی داریم همه خواسته‌ها و مطالبات را در قالب برنامه توسعه ارائه دهیم به‌طوری که امکان اجرایی شدن آن وجود نداشته باشد بنابراین بایدبرای چند موضوع اساسی سیاست‌گذاری کنیم که بتوانیم در یک بازه زمانی ۵ ساله به آن دست پیدا کنیم به این صورت که به طور مثال در مورد اهداف کمی در مدت زمان مشخصی به رشد اقتصادی ۸ درصدی دست یابیم و نرخ تورم و بیکاری را هم تک رقمی کنیم.این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم یادآورشد: تعدادی از اهداف عمده را هدف گذاری کنیم آنچه دولت در قالب برنامه ششم توسعه ارائه داده و کار کارشناسی آن هم در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور صورت گرفته است و فرآیند اصل ۷۴ قانون اساسی در هیات وزیران را طی کرده و بعد از تبدیل شدن به لایحه قانونی به مجلس تقدیم شده کافی است و اگر همین لایحه مصوب شود اجرای آن توسط دولت از اهمیت بیشتری برخوردار بوده که باید بر آن اهتمام ورزد و مجلس هم بر فرآیند اجرای آن نظارت کند.
همکاری دولت و مجلس موجب تسریع روند تصویب و اجرای برنامه ششم می‌شود
محمدمحمودی‌ نماینده شهریار،ملارد و قدس در مجلس دهم نیز در مورد اصرار اکثر نمایندگان بر لزوم بازنگری متن لایحه برنامه ششم توسعه توسط دولت به «ابتکار» گفت:بحث هایی در مورد برنامه ششم توسعه در مجلس مطرح شده که نشان می دهد اختلاف نظرهایی بین دولت و مجلس درخصوص این لایحه وجودداردو مسلم است که هم دولت باید در برآورد نظرات مجلس کوشش کند و هم مجلس باید به نظرات کارشناسی دولت توجه کند.
وی که عضویت در کمیسیون عمران را در اولویت دارد در اشاره به برخی ایرادات وارد بر این لایحه تصریح کرد:یکی از این ایرادات برمی‌گردد به بحث تجمیع و توزیع ارزش افزوده که مورد اعتراض شهرداری‌ها قرار گرفته است که معتقد هستند در عمل به‌نوعی عدالت از بین می‌رود البته موارد دیگری هم وجوددارد که مستلزم این است که هم دولت با آشنایی به دیدگاه نمایندگان این لایحه را مورد بازنگری قرار دهد و هم نمایندگان بخش‌هایی از این برنامه را که دولت بر روی آن کار کارشناسی انجام داده و دستاورد اثربخشی نیز دارد مدنظر قرار دهند ضمن‌اینکه زمان برای بررسی برنامه ششم مهم است و نباید طولانی شود که بتوان آن را هر چه سریع‌تر به روند اجرایی شدن سوق داد.این نماینده اصلاح‌طلب فعال در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روش دولت‌ها در گذشته به این گونه بوده است که بیشتر از جنبه بودجه‌ به برنامه‌های توسعه نگاه کرده‌اند، تاکیدکرد: اگر برنامه‌های توسعه زمان‌بندی خوبی داشته باشد و بتوانیم بازخورد آنها رادر زمان‌های مختلف برای ارزیابی میزان اثرگذاری که داشته‌اند بررسی کنیم طبیعی است که بیشتر نقش برنامه‌ای پیدا می‌کند و نباید فراموش کنیم که برنامه توسعه حاصل تلاش فکری است که نیاز دارد هر چند وقت یکبار نتایج آن در زمان‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا