🔹چهارمین سوگواره حدیث نینوا با سخنرانی «محمدابراهیم انصاری لاری» مدرس دانشگاه و مدیرعامل منطقه آزاد کیش و «مهدی کمپانی زارع» مولف و پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان بههمت سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی در شیراز برگزار شد.
🔸دکتر انصاری لاری در این مراسم که جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی، اعضای شورای شهر شیراز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان و مدیران استان فارس حضور داشتند اظهار داشت: رسول الله (ص) اول مظلوم اسلام است که اجازه ندادند در روزهای پایانی عمر خود، آنچه را که صلاح میدانست برای جلوگیری از انحراف در اسلام بنویسد، و با این بهانه که کتاب الله ما را کفایت میکند، مانع از آن شدند که برای رسول الله قلم و کاغذ بیاورند. درحالیکه میدانستند چندی قبلتر به موضوع ثقلین و جایگاه ولایت امیرالمومنین (ع) اشاره کرده بود.
▪️انصاری لاری همچنین شرایط زندگانی امام علی و امام حسن (ع) پس از پیامبر را تشریح کرد و با اشاره به تأثیر خاندان اموی و نقش خوارج نادان در هدایت افکار عمومی ادامه داد: حسین (ع) پس از جد و پدر و برادرش تنها مانده بود، بدون سپاه و پول و زور و شرایط دشوارتر از شرایط پدر و بردارش را تحمل میکرد.
🔸این مدرس دانشگاه، انتخاب یزید به عنوان جانشین معاویه را بزرگترین بدعت در صدر اسلام دانست و گفت: موروثی کردن خلافت توسط معاویه بر خلاف معاهده با امام حسن (ع) و حذف مردم از صحنه، بزرگترین بدعتی بود که در اسلام رخ داد و جایگزینی یزید صورت گرفت.
🔹وی ادامه داد: وقتی مردم نادیده گرفته میشوند یعنی دین و اسلام نادیده گرفته میشود. اسلام با مسلمین و دین با دینداران زنده است و اگر جمهور مردم نادیده گرفته شوند، عملا دین و خدا و پیامبر نادیده گرفته شده است.
🔸وی اضافه کرد: کاری که معاویه کرد بزرگترین بدعتی بود که میشد در اسلام ایجاد کرد؛ هم خلف وعده کرد و هم فردی مثل یزید را انتخاب کرد که نمیتوان در آن نشانی از شرافت و دین پیدا کرد.
♦️استاندار اسبق فارس با تشریح شرایط دوران پس از امام حسن (ع) که توسط معاویه و یزید رقم خورد، افزود: یکی از شرایطی که در این دوران با بروز نشانههای جاهلیت و نادیدهگرفتن مبانی دینی رخ میدهد، شخصیتتراشی و مطلقکردن شخصیت و جایگاه معاویه بود.
🔸وی ادامه داد: نتیجۀ شخصیتتراشی این است که شخص حق را تابع خود میخواهد و خود را مطلق میبیند و بهجای اینکه تابع حق باشد، حق را تابع خودش میخواهد و هر چیزی را مطابق میل خود برای جامعه تعریف و تبیین میکند.
🔹انصاری لاری اصلاح امت و امر به معروف و نهی از منکر را مهمترین اهداف امام حسین (ع) هنگام خروج از مدینه و مکه برشمرد و گفت: وقتی امام حسین به یزید پیام داد که کسی مثل من با مثل یزید بیعت نخواهد نکرد، موضوع شخصیت و فردیت ممتاز امام (ع) در میان است.
▪️مدیرعامل سازمان منطقۀ آزاد کیش با بیان اینکه امام حسین میدانست بین ذلت و مرگ باید یکی را انتخاب کند و یزید دستبردار از او نیست، به حوادث پس از خروج از مدینه و مکه اشاره کرد و افزود: امام در نامه کوتاه خود به برادرش محمد حنفیه، اشاره میکند که میداند این حرکت به مرگ ختم میشود. از شخصیتی مثل امام حسین که تربیتشده بیت نبوی است انتظار نمیرود که بتواند خودش را در فضای مسمومی که یزید برای زندگی مردم ساخته است، به زندگی راضی کند.
🔹وی اضافه کرد: امام حسین به دنبال دنیایی است که بتواند زندگی پربار و معنوی او را تضمین کند و با معشوق ازلی و ابدی خود عشقبازی کرده و حداقل اخلاقیات را در آن رعایت کند.
🔸انصاری لاری با بیان اینکه امام حسین (ع) نمیخواست آزادی و اختیارش را زیر پا بگذارد، ادامه داد: امام برای حفظ مجد و عزت و عظمتش از بیعت با یزید امتناع میکند و در نامه به محمد حنفیه اشاره میکند که کسی که به من ملحق شد، شهید میشود.
▪️انصاری لاری ابراز کرد: امام حسین مرگ را همچون گردنبند به گردن عروسی جوان میداند. بنابراین با این همه اشارات متعدد امام حسین به مرگ، معلوم است که میداند راهی جز بیعتکردن یا تنسپردن به مرگ ندارد و البته مرگ را سراسر عزت میداند و بیعت با یزید را سراسر ذلت می داند.